Jurginės paminėtos Pilies saloje

2018-04-24 / Žemaitijos NP

Šių metų balandžio 21 dienos, šeštadienio, rytas išaušo giedras, bet gana vėjuotas.  Važiuojant link Platelių jachtklubo  nerimavau ar atsiras drąsuolių  norinčių  dalyvauti mūsų paskelbtoje akcijoje „Į  žydinčių rūtenių salą Platelių ežere paminėti Jurginių!“.  Valčių nuomojimo namelyje mūsų jau laukė Platelių  jachtklubo   atstovas Ignas Krešmontas. Jis plaukimui buvo paruošęs ne tik valtis, bet ir gelbėjimosi ratus bei liemenes.   10 valandą plaukimui susirinkome net  15 žmonių. Išdalinome maišus šiukšlėms rinkti, darbines pirštines,     susitalpinome į keturias valtis ir   išplaukėme pirmiausia į garsiąją  Pilies salą.  Renginio dalyviai buvo susirinkę ne tik iš Plungės, bet ir iš Kretingos bei Skuodo rajonų. Jauniausia dalyvė trečiokė Akvilė  su savo tėveliu buvo atvykę net iš Klaipėdos. Irkluoti nebuvo lengva, nes stiprokas vėjas  bandė mūsų ištvermę.    Išsilaipinę saloje, pritvirtinę valtis, pasiskirstėme: su auliniais brido  ežero pakrantėmis, kiti „šukavo“ plukėmis, rūteniais, plautėmis ir kitais augalais   sužydėjusią  salos viršutinę dalį.     Aldona  Kuprelytė parodė  archeologų tyrinėtas salos vietas, papasakojo apie tai  ką jie  kasinėjimų metu aptiko, paporino apie čia stovėjusią pilį, salą ir  Šventorkalnį   jungusį tiltą, kitas kultūrines  vertybes. Gamtininkai Gitana, Saulius ir aš  pamokinome kaip atskirti paprastąjį rūtenį nuo retų, į Lietuvos raudonąją knygą įrašytų tuščiavidurių rūtenių. Parodėme  kur auga  puošnūs dekoratyviniai   jonpaparčiai,    ant kurio ąžuolo   lyg rūtų šakelės  žaliuoja retos,  saugomos samanos plačialapės plikūnės,   kur išdygsta   tikrieji žvynbaravykiai – čia jų vienintelė augimvietė Lietuvoje.  Klausėmės ir stebėjome įvairius paukščius, apžiūrėjome vieną uoksiniams paukščiams skirtą inkilą ir sužinojome kodėl inkilus, kuriuose peri zylės būtina kasmet išvalyti.    Viską apvaikščioję, apžiūrėję, susėdome tarp žydinčių ir neapsakomai gardžiai kvepiančių pavasarinių augalų kartu  arbatos išgerti, užkąsti, pasidalinti įspūdžiais. Aldona papasakojo apie Šv. Jurgį bei  balandžio 23 dieną švenčiamų  Jurginių papročius.

Atsisveikinę su Pilies sala visi nuplaukėme į Veršių salą.  Čia radome daug bebrų apgraužtų ąžuolų bei jūrinio erelio sudraskytą didžiąją antį, pasigrožėjome balta plukių jūra, atradome čia augančius tuščiavidurius rūtenius. Šiukšlių čia buvo žymiai daugiau nei Pilies saloje. Viską surinkome, sukrovę į maišus parplukdėme į krantą.

Nuoširdžiai dėkojame visiems  gražios akcijos dalyviams!  Ačiū Platelių  jachtklubo  vadovui  Vaclovui Buivydui ir valtis mums  išdalinusiam ir surinkusiam Ignui Kreišmontui.   Tikimės ir tolimesnio geranoriško bendradarbiavimo  bei visuomenės aktyvumo saugant Žemaitijos perlą – Platelių ežerą.

Marija Jankauskienė

Autorės nuotraukose:

1. Pasiruošimas išplaukimui.
  2. Tarp plukių puikuojasi  pradėję žydėti tuščiaviduriai  rūteniai, juos lanko spungė.
  3. Net keturių žmonių reikėjo, kad apkabintume storiausią salos ąžuolą.
  4. Prie storiausio Pilies salos ąžuolo.
  5. Surinktas šiukšles išplukdėme į krantą ir išgabenome į  joms  surinkti skirtą aikštelę.